Zadania i kompetencje Burmistrza (wg. Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Tłuszczu)
Do zadań i kompetencji Burmistrza należy w szczególności:
- ogólne kierownictwo i nadzór nad organizacją i funkcjonowaniem Urzędu,
- wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu,
- wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do kierowników jednostek organizacyjnych gminy,
- reprezentowanie Gminy i Urzędu na zewnątrz,
- wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
- informowanie o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystywaniu środków budżetowych, ogłaszanie budżetu Gminy i sprawozdań z jego wykonania,
- nadzór nad realizacją budżetu Gminy,
- nadzór nad przygotowaniem i przedkładaniem projektów uchwał i wniosków Radzie,
- przedkładanie Wojewodzie i Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwał podejmowanych przez Radę,
- rozstrzyganie sporów kompetencyjnych między jednostkami organizacyjnymi Gminy,
- realizacja polityki kadrowej w Urzędzie,
- wydawanie zarządzeń wewnętrznych,
- przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków,
- sprawowanie funkcji terenowego organu obrony cywilnej,
- wykonywanie innych zadań zastrzeżonych do kompetencji burmistrzów w przepisach szczegółowych.